post filed in:

Voor fotografen

Review: Loupedeck Lightroom Console

Read this post in English

Een paar weken geleden kwam ik het Loupedeck paneel voor het eerst online tegen. Het is een paneel / console dat als alternatief werkt voor je keyboard tijdens het bewerken van foto’s in Lightroom. Ik was direct nieuwsgierig: het werken ermee zag er zo makkelijk en fijn uit. Het leek me echt een leukere en meer creatieve manier van bewerken: ik besloot om het te gaan proberen.

Bewerken is voor mij een vrij groot deel van het fotografie proces. Al helemaal wanneer ik digitaal schiet, maar ook mijn analoge foto’s bewerk ik altijd wel een beetje. En om eerlijk te zijn: ik heb een haat- liefdeverhouding met bewerken. Aan de ene kant zorgt bewerken ervoor dat de foto er zo komt uit te zien als ik van tevoren had gehoopt toen ik ‘m maakte, aan de andere kant kost het me een hoop tijd, zit ik lang achter de computer en doe ik veel dezelfde handelingen. Een Loupedeck console leek me een leuke, handige manier om het bewerken weer leuk te maken. Ik vroeg Loupedeck om een test exemplaar en vertel jullie vandaag graag meer over mijn ervaringen.

Eerste indrukken

De Loupedeck console komt in een mooie verpakking, het voelt echt als een cadeautje om open te maken – het design van de console zelf is trouwens ook erg fijn. Natuurlijk, het blijft een tool om je werkzaamheden makkelijker te maken, maar hoe fijn is het als dingen er ook mooi uitzien en een merk aandacht heeft besteed aan de hele ervaring, zelf ben ik daar als creatieveling echt wel gevoelig voor. Het installeren van de console is heel erg makkelijk. Het enige dat je hoeft te doen is de lightroomplugin in te stellen en de Loupedeck met de USB kabel aan je computer te verbinden.

Als eerste stel je de personaliseerbare knoppen in. De meeste knoppen op de console hebben een vaste functie maar enkele ervan zijn vrij om te koppelen aan jou favoriete of veelgebruikte functie binnen Lightroom. Zo zou je bijvoorbeeld de P1 t/m P8 knoppen kunnen linken aan je presets en de C1 draaiknop kunnen toewijzen aan noise reduction of de korrel functie in Lightroom. De keus is aan jou!

Bewerken met de Loupedeck console

Daarna ben je helemaal klaar om aan de slag te gaan met bewerken. De eerste keer dat ik de console gebruikte ben ik er echt even goed voor gaan zitten. Een grote serie foto’s (400+), Lightroom op full screen en gaan! Natuurlijk is het even wennen, maar minder dan ik van tevoren had gedacht. Zelfs al kostte het me af en toe wat tijd om te zoeken naar bepaalde functies en knoppen, tot mijn verbazing bewerkte ik de serie foto’s sneller dan dat ik doorgaans deed. Dat komt in eerste instantie nog niet eens omdat ik snel ben met de console (daar moet ik immers nog handiger in worden) maar vooral ook omdat ik met de Loupedeck minder switch tussen taken en echt alleen gericht ben op bewerken.

Meestal als ik edit, houdt ik het niet vol om dit aan een stuk te blijven doen. Ik laat me afleiden, typ af en toe wat e-mail, check mijn social media en ga zo maar door. Het is gemakkelijk om te switchen qua taken, omdat je alles met je toetsenbord doet. Wanneer ik bewerk met de Loupedeck en ik tussendoor een mailtje zou willen typen, moet ik eerst de Loupedeck wisselen voor mijn keyboard. En simpelweg door de console voor m’n neus te hebben

Ik denk dat zodra je het werken met de Loupedeck volledig onder controle hebt en gewend bent, dat het je zeker wat tijdswinst per handeling gaat opleveren. Zeker als je grote series foto’s edit kan dit natuurlijk behoorlijk oplopen. Je kun de console trouwens ook gebruiken om te selecteren, die functie gebruik ik zelf alleen niet omdat ik liever selecteer met Photomechanic.

Conclusie

Zoals je vast al gemerkt hebt: ik ben erg enthousiast over de Loupedeck console. Natuurlijk kost het even tijd om te wennen aan deze manier van werken, maar je hebt het echt vrij snel door. Voor mij maakt het het bewerken leuker, is het een fijne afwisseling voor mijn hand / pols en werk ik sneller. Wel vind ik het nog lastig om te onthouden welke functie gekoppeld is aan welke gepersonaliseerde knop, daar bewerk ik momenteel niet genoeg voor denk ik. Een goede oplossing is denk ik om stickers te maken en bij de knoppen te plakken, in ieder geval in het begin.

Na slechts enkele keren gebruiken voelt het inmiddels onwennig om mijn toetsenbord te gebruiken om te editen. De Loupedeck werkt zoveel meer intuïtief en is vanaf nu echt mijn vaste tool voor het bewerken van series foto’s in Lightroom.

Mocht je vragen hebben, plaats ze dan vooral in de comments. Dan probeer ik ze te beantwoorden :).